Hey Lovely Readers!

Complicated is me. No HAPPY ending in life. Thankful for what you have now because it will never repeat.

Wednesday, February 23, 2011

PUITISKAN DIRI ANDA


   Dah lama dah snarnye buat cerpen ni..jap,cerpen ke?haha..x mcm pon an..xtau la nk panggil ape..maybe novel terpendek..maybe cerpen tah pape..korang nilai la kan sndiri ye..den ni xdola nak pandai hangat bab menulis2 ni..so,kalo rse cam ok jln ceritanye..terima kasih la ye..mungkin bahasa kot yg teruk..haha..susunannye..den ni simpan jo bondo ni dr dlu lg..ni original ye..x celok pon..x cayo,tanye kakak den..dlu,dia sowg jo yang dapek baca bondo ni..dia kata cerita stereotype..sbb tu malas la nk post kan kt mne2..lgpon spo la den ni nak post bende ni..tp..skrg,cik atiqsalleh bagi peluang..ape slhnye kan kalo post kan kt blog sndiri..ye dak?hehe..


Hasil nukilan : Zalikha Azman..

Mereka kata dunia aku berbeza ngan dia..
Mereka kata dia kacak,aku hodoh..
Mereka kata dia kaya..aku plak miskin..x padan lnsg ngan dia..
Mereka kata dia ada keje bagus,aku pulak jual nasi lemak je kt tepi jalan ..
Mereka kata dia pandai,belaja smpi luar negara,aku..tingkatan 3 pon x abes..
Mereka kata aku ni dah tua beranak 3,dia plak muda..hish..x padan haih..
Mereka kata aku ni gelap,dia pulak putih melepak..mcm apek cina..mana padan!

TAPI..

MAK KATA..

Abaikan ape owg nak kata..SEBAB...
Kecantikan tu dtg dari hati..bkn dari wajah..Kalau ikhlas dan jujur niat kita,wajah kita akan berseri3...Mak kata..Kita patut bersyukur dgn nikmat yg diberikan..dapat melihat,mendgr,merasa,menghidu..bknkah nikmat yg diberikan oleh ALLAH itu indah..?tiada tolok bandingannye..tiada cacat cela nya..kenapa mau bandingkan diri kita ngan owg laen..bukankah kecantikan wajah itu hanya pinjaman semata2 di dunia ini?

AKU CKP NGAN MAK..

Dia owg kaya,aku plak owg miskin..knape owg x pernah melihat kekayaan itu dr budi bahasa kita..nape owg laen tgk harta tu penting dari segala-galanye..Mak kata...xpe kita miskin,tp biar kita kaya dengan budi bahasa..org akan hormat kita..jangan jadi owg kaya tp x pernah hormat owg tua..jalan sblh pon x nmpk..yg nmpk hanya duit je..berjoli sne..berjoli sni..tp mak kata x semua owg kaya cmtu..contohnye..macam dia..dia terima je aku seadanya..sbb dia kata harta bkn segala-galanya untuk dia..

TAPI..AKU HAIRAN..
Nape dia kaya,tp terima aku..dia kata..owg mcm aku ada maruah budi pekerti yg tinggi..x sesetengah perempuan tu,nak kawan dia sbb harta,bkn sbb diri dia..
AKU TANYA..
Macam mana dia tau aku berkawan ngan dia sbb harta..??bkn sbb diri nya..
DIA JAWAB..
Jawapannya smua tersirat di mata aku.. dulu..dia pernah menyamar jd owg miskin..dia slalu bersedih,berduka ngan nasib dia..tp aku pernah kata,kite x boleyh menyerah kalah..kita kne berusaha utk sara hidup..Kita x bole sng dalam masa sesaat..tp kita boleyh susah dalam masa sesaat..aku selalu bantu dia,nasihat dia..sampai aku x sdr dia tipu aku yang dia bkn owg miskin..rupa-rupanya dia anak owg ternama dan tersohor kat negara ni..aku merajuk dgn dia..aku ckp..aku xnk kawan dan berjumpa ngan dia lagi..

DIA..
DIA..PEMBOHONG!
AKU MARAH SGT KAT DIA..! KENAPA DIA TERGAMAK TIPU AKU?

Tapi  lepas tu dia dtg jmpe aku..dia nak pujuk aku..aku x terima..dia pujuk lagi..Aku cuba untuk jauh dr dia..tp mak pernah kata..jgn buat mcm tu dgn owg..mungkin dia ade sbb ntok smua ni..Aku jmpe jgk dia walaupon terpaksa sbb mak..aku x ske owg tipoo aku..lagi-lagi owg yg bergelar lelaki..aku pernah dikecewakan sekali..aku xnk pisang berbuah dua kali..aku marah sgt time tu kt dia..tp dia senyum je..dia x putus asa pujuk aku..aku jadi hairan..aku tanya knapa dia x pernah putus asa..aku bknnye gadis yang cantik,gadis yg setaraf ngan dia..tp knapa dia masih pujuk aku...

DIA CAKAP...

'AWAK TERLALU ISTIMEWA UNTUK SAYA MAWAR ZAFIRAH..
TERIMA KASIH MAWAR SBB BERI PELUANG KEPADA SAYA UNTUK BERJUMPA DGN AWAK..'

TANGANNYA MENGGENGAM KUAT TANGANKU KETIKA TU..

Ketika itu,keadaan sunyi sgt..bagaikan kami berdua je di dunia ini..
Dia tersenyum,aku terkesima dan terpaku di situ.
Kata-kata yang diluahkan nye sayup-sayup kedengaran di telinga ku..
‘Saya..saya..’ Entah kenapa bagaikan terputus kata di situ...
Aku terus melepaskan genggaman tangannya dan berlari meninggalkannya bersendirian di situ..
Entah mengapa,tiba-tiba air mata berjujuran membasahi pipi..
DALAM HATI,TUHAN SAJA YANG TAHU ISI HATI DAN PERSAAN AKU KETIKA ITU...

Tiba-tiba aku dapat rasakan sesuatu perasaan yang aneh..yang aku x pernah gambarkan dan alaminye sebelum ini..aku x tahu nape..Adakah diri ini jatuh cinta sekali lg?aaaaahhhh..tidak..mustahil..mustahil..mungkin ini mainan perasaan benak hati ni je..

Malam tu,aku x tau nape..
Mandi x basah,makan x kenyang,tidur x lena n ade je bende x kne..haih..

‘MAWAR ZAFIRAH ,AWAK PERLU TAHU..SAYA CINTAKAN AWAK..SAYA SAYANGKAN AWAK SEORANG..SAYA TAK PERNAH ADA PERASAAN INI PADA SESIAPA..KASIHANILAH ANAK-ANAK AWAK..SAYA SANGGUP MENJADI PENGGANTI AYAH MEREKA DAN MENJADI AYAH YANG BAIK DAN BERTANGGUNGJAWAB...SAYA AKAN MENJADI SUAMI YANG BAIK KEPADA AWAK..BERILAH PELUANG INI KEPADA SAYA MAWAR ZAFIRAH..SAYA MERAYU KEPADA AWAK..TOLONGLAH MAWAR..’

Aku terasa seperti mimpi dengan kata-kata yang ku dengar siang tadi..
Dalam hatiku,adekah benar dia mencintai diriku..? adekah ikhlas dia menerima diriku seadanya? Apa pula kata orang kampung nanti? Bagaimana tanggapan ibu bapanya terhadap ku?
Binggung aku fikirkan..tp knape aku perlu fikirkan smua ni..adekah aku mencintainya juga?? Kenapa aku perlu menafikannya..knapa aku perlu tipu pada diriku sendiri?Arrrghhhh.. Apekah dosa imran smpi aku sndiri susah untuk menerima dia..Dia seakan-akan cukup sempurna pada mata setiap wanita yang mengenalinye.. Tapi,kenapa aku yang dipilihnya..kenapa bukan wanita lain yang lebih layak untuknye..IMRAN SYAFIEE..nama tulah yang sentiasa terngiang-ngiang di fikiran ku..haih.. nama yang sering buat aku jd begini,x menentu,dan runsing setiap masa..

IMRAN : Hello,Mawar..Imran ni...(nada yang cemas)
MAWAR : Ye..Saya tau Im..Ada ape awak call saya lewat-lewat malam ni..
IMRAN : Saya menganggu awak ye?
MAWAR : Saya mengantuk la Im..awak ade pape nak ckp ke?
IMRAN : Se..se..sebenarnye saya nak btau awak..saya akan berlepas ke New York minggu hadapan...
MAWAR : Owh..yeke..okayh..
IMRAN : Sebelum saya berlepas ke sana,boleh Im jumpe Mawar?
MAWAR : Tengokla dlu Im kalo Mawar senang nanti..
IMRAN : Mawar...
Mawar : ( Terus meletakkan telefon di ganggang)

Air mata ku tiba2 mengalir berjujuran..dadaku sebak..Aku x sanggup untuk mendengar kata-katanya lagi..Suaranya membuatkan aku terkesima dan terlena dibuai mimpi indah...Hatiku x tertanggung lagi untuk melihat dia kecewa,menderita..bukan aku x mahu untuk berjumpa dengan dia..tapi aku x mahu dia mengharapkan sesuatu yang x pasti..yee..aku tau dia menaruh harapan yang sangat tinggi padaku..tapi aku x yakin adekah aku mampu untuk menerimanya sebagai seorang suami,ayah kepada anak-anak ku yang masih kecil..Aku x mahu menghancurkan harapannnya..Biarlah aku memberi peluang kepadanya untuk membina hidup baru bersama owg laen..perempuan lain lebih layak untukknya..Biarlah penyakit kanser ku ini menjadi rahsia ku seorg..Aku tak mahu dia merana...Tidak!!Ya ALLAH,berikan lah kekuatan kepada hamba mu ini..Biarlah dia membenciku dan biarlah aku musnahkan impiannye skrg..Tp aku x sanggup melihatnye menderita kelak..Maafkan MAWAR ,IM..




14 comments:

  1. wah..best cter nie..cerpen pendek..hantar kat majalah nak.?

    ReplyDelete
  2. try hantar..mana taw terpilih ke...

    ReplyDelete
  3. haha..xtau la majalah mne..hehe..ade rezeki nnti,ader la :)
    thanks ye :)
    appreciate sgt

    ReplyDelete
  4. hehe..macam wanita, dara,

    kat majalah yg ada buat segmen cerpen tue..mesti ada punya..tp jgn putus asa la menghantar

    ReplyDelete
  5. hehe..baek..tp x rse pon bgs kak cerpen ni..tunggang langgang je lg.
    tp,insyaallah..:)

    ReplyDelete
  6. hehe..bg diri awk..bg org lain..xpe..try n error..kalo dah biasa menulis, lama-lama jadi ok la..kan3.?

    ReplyDelete
  7. yerp3 :)
    thanks kak atiq :)
    hehe..just mau mencuba je..kdg2 xde mse sgt nk wat smua2 ni..tp akan dipikirin..

    ReplyDelete
  8. hehe..kalo xsilap..just email je..cuba tgk la cara cmne nk hantar tue..

    nway..goodluck k...sokong dari belakang nie

    ReplyDelete
  9. hehehe..kne hantar melalui pos la kak..okie dokie
    thanks a lottttt!!!!
    terharu bgt deyh!hehe

    ReplyDelete
  10. owh yeke..hehe..xtaw la pula cara die cmne..hihi..xpe2..atleast cuba..akk bukannya reti cerpen2 nie pun

    ReplyDelete
  11. keep on blogging k..:)

    jemput ke rumah,
    http://laydie-dda.blogspot.com
    keep in touch ye..♥♥♥

    ReplyDelete
  12. thanks darling..okie dokie! sweet mamma ! :)

    ReplyDelete