Hey Lovely Readers!

Complicated is me. No HAPPY ending in life. Thankful for what you have now because it will never repeat.

Thursday, March 17, 2011

Aku bakal menjadi ISTERI orang!

Aku bakal menjadi isteri orang tak lama lagi!!Haha..Haaa..mesti korg smua tak cayekan?betulla ape aku cakap..aku tak tipoo korg pon weyh..ape faedah yang aku dpt kalo aku tipoo korg..ciyuz + jujur + ikhlas aku akan menjadi seorang isteri x lama lagi..banyak persiapan aku nk buat skrg ni..macam-macam aku kne bersedia dari segi fizikal mahupun mental.

Ape?tak percaya lagi aku akan menjadi seorg isteri? Sbb ape?sbb aku tak abes blaja lagi?apatah lagi dah bekerja?gitu?ceyh..kolot la hampa ni smua..hehe..tapi mmg betulla tekaan korg tu..aku pon baru 20 taon..agak muda la untuk aku berumah tangga..tapi kalo da smpi seru apa slhnye an..hehe..tergelak manjew di situ..JODOH beb..kite mole nak merancang tapi Allah yang akan tentukan semuanya .. Hurm,tapi kalau boleyh sblm aku nak berkahwin,aku nak capai cita-cita aku dulu..iaitu menghabiskan degree aku and bekerja..tapi ape-ape hal pon aku mmg akan jadi bakal isteri owg tau..yelaa..takkan bakal suami owg plak...hurm,maybe tak taon dpn (awal la pulok)..5 taon lagi mungkin? Itulah rancangan aku buat mse ni..target mesti ade u ollllssssss..

The main point  for entry aku kali ni ialah tips-tips untuk menjadi seorg menantu yang serba boleyh..serba boleyh ye bukan sempurna tau..yela..tak semua owg itu sempurna an..Hurm,aku ni maybe la tak sehandal mana dlm bab-bab yang cmni..mana tak nye..kawen pon tak lagi ni bai..tp aku nak share la kan informasi yang aku dapat untuk dikongsi bersama ngan korg..SHARING IS CARING 

( Ini khas untuk wanita ye,kaum lelaki nak baca jugak pon ape slhnye )

Aku akan bagi tips persediaan dari rumah smpi nak bertemu mak mertua untuk kali pertama je tau..sbb aku tak pro lagi bab-bab lepas kawen ni..tapi kalo yang dah pro tu..sikitlah petunjuk bagi kat adk manis ni..hehe.boleyh adk manis amalkan lepas adk manis kawen nanti..haha..ceyh..nak jadi isteri mithali aku ni tau!!jgn maen-maen..

Sebelum korg kawen.
Persediaan fizikal dan mental yang sgt tinggi perlu ade..mana taknye..korg kene belajar macam-macam perkara..banyak bende niyh aku nak listkan tau..korang perlu peka dan catit!cewahh!hahaa..   Korg perlu ade 3M ni..cukupla 3 ni..tak banyak mana pon aku suh korg belaja..

1.     Mengemas rumah : Mop dan sapu rumah pon dah cukop ringan niyh..takyah lebeyh-lebeyh..nak lebeyh,pi la angkut langsir tu cuci..haaaa..lagi satu,basuh bilik air..tu jangan lupe!penting uh!jangan plak berkeladak nanti bilik air korg udah la ye.

         2. Memasak : Merangkumi potong sayur,siang ikan,udang,ayam,sotong tu semua..walaupon hanyir,korg kene tutup hidung skalipon..korg kene blaja jugak..ingat! nak pikat suami lepas kawen mesti dari perut dia tau! Nak masak makanan yang sedap dan aderasa,perlulah berlatih memasak selalu..PRACTICE MAKES PERFECT! Jangan lah pulak skeali sekala..terkejut lidah ko tu nanti..

3.      Membasuh :  Basuh kain,sidai kain,lipat kain and gosok baju tu kene tau..alaaaa..basic je tuh..bukannye aku suh korg blaja jahit baju pon an..sebab jangan nanti da kawen berlonggok plak baju tu tak basuh atau tak lipat..bersepah nanti umah ko jang oi..

Tujuan utama : Kalo korg tak mampu nak upah owg gaji,kene la buat sendiri..takkan la nak suh mak mertua plak cik yah oi..melampau la tu hoih..tak gune jadi pompuan kalo tak reti wat keje-keje ni smua..mengangkang jo kojo..tak bermakna pon..at least ko ada something untuk melangkah ke alam perkahwinan nanti..takdelah kelam kabut suh mk ko masak..kot mak mertua ko cerewet owgnye..kan payah tu..itupon kalo ko dok serumah ngan dia la an..Lagi satu,jgn la malas2 ye..kerajinan tu perlu maksimum mungkin untuk berlatih smua ni..maybe korg akan ckp..’alaaa..sng je bende tuh smua..’tp aku tkt nanti nak masak 1 jenis lauk pon amek masa 1 jam..tak kebulur suami ko nanti..at least 3 jenis lauk = 1 jam setgh ke..depends pada lauk yg korg akan masak..

First time nak jumpe mak mertua.
Time ni korg wanita-wanita terhormat ni kene la jadi baik dan sopan sikit..baju tu mestilah elok-elok..jangan terdedah sana..terdedah sini..kalo mak mertua korg sporting,okla..kalo tak,jgn la buat masalah..Tutur kata kene baik..teratur..senyum je okayh..kalo mak bapak mertua korg tu muka grg pon,senyum je..at least,sejuk skit hati owg tua tu tgk muka korg..ntah-ntah accept terus korg jadi menantu ..takke berbaloi usaha korg??haaaa..yang penting aku nak habak mai niyh..sebelum korg dtg umah mak mertua pertama kali tu..better amek hati dowg..dgn cara cmne?haaa..masakkan something untuk family dowg..masak tau..jgn pi beli kt luar plak..maklumla nak rse air tgn korg lah katakan ..dgn itu..nmpklah kesungguhan korg nak jadi sebahagian daripada family dowg..bukankah begitu?lagi satu,sejuk hati mak bapak mertua ..yela..mana taknye..dapat bakal bini pandai masak!wahhhhh..meletuuuuuppp!!

Sebarang pertanyaan,tanye la mak bapak korg okie? Atau sesiapa yang lebeyh berpengalaman ye J



5 comments: